http://snn.ir/pic/13900510089_2010324012e.jpg
رئیس دانشكده پیراپزشكی دانشگاه تهران:

دانشگاه‌های غرب به سمت تدریس حوزوی پیش می‌روند

رئیس دانشكده پیراپزشكی دانشگاه تهران گفت: شیوه‌های نوینی كه به تازگی از سوی غرب ارائه می‌شود، منطبق بر مباحثه و تدوین حوزوی است.

دكتر حسین درگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو»، گفت: دانشگاه‌های كشورمان در شیوه تدریس از دانشگاه‌های غربی الگوبرداری می كنند، در حالی كه شیوه نوین تدریس در دانشگاه‌های غرب به سمت مباحثه پیش می رود كه این شیوه سال‌هاست در حوزه اجرا می شود.

وی مباحثه پس از اتمام كلاس‌ها را یكی از نقاط قوت دروس حوزوی دانست و گفت: شیوه مباحثه چند نفره و گروهی پس از اتمام كلاس‌ها كه در حوزه اجرا می شود، تاریخچه و پیشینه مستحكمی دارد كه ذهن دانشجو را تقویت می كند.

رئیس دانشكده پیراپزشكی دانشگاه تهران اظهار داشت: دانشگاه‌های ما روش‌های تدریس نوین را در غرب تقلید می كنند، در حالی كه این شیوه‌ها قرن‌هاست كه در حوزه‌های علمیه اجرا می شود.

درگاهی وحدت حوزه و دانشگاه را عامل مناسبی برای شكل گیری روشن تدریس مباحثه‌ای در دانشگاه‌ها دانست و گفت: با توجه به اینكه روش مباحثه در دانشگاه‌ها فرهنگ سازی نشده، ایجاد وحدت بین حوزه و دانشگاه می تواند سبب آشنایی نزدیك دانشجویان با روش‌های تدریس در حوزه شود.

وی عنوان كرد: البته اساتید دانشگاه‌ها نیز باید برای نهادینه ساختن این روش تدریس در دانشگاه‌ها همكاری كنند، زیرا تا همكاری اساتید نباشد، این روش در تمام كلاس‌ها به صورت فراگیر انجام نمی شود.

رئیس دانشكده پیراپزشكی دانشگاه تهران گفت: البته مدرك گرایی در دانشگاه‌ها نیز می تواند دلیلی برای اجرا نشدن روش مباحثه در دانشگاه باشد؛ چرا كه دانشجوی مدرك گرا به دنبال تبادل نظر و انجام مباحثه نیست، ولی در حال حاضر حوزه‌ها نیز تا حدودی به سمت مدرك گرایی پیش رفته‌اند؛ زیرا مدرك تاییدیه‌ای برای انجام كارها است.

درگاهی اظهار داشت: با مدرك گرایی نمی توان مقابله كرد، ولی می توان این پدیده را به نوعی ساماندهی كرد تا دانشجوی مدرك گرا نیز در بحث‌های كلامی شركت كند و حتی دریافت مدرك را در گرو اجرایی این شیوه تدریس در كلاس بداند. 

انتهای خبر / خبرگزاری دانشجو / کد خبر : 13900510089

نوشته شده در تاریخ دوشنبه 10 مرداد 1390    | توسط: افسر جوان    |    | نظرات()